Pengaruh Keaktifan Interaksi Siswa dengan Guru dalam Pembelajaran terhadap Hasil Belajar PAI Siswa SMA Muhammadiyah 6 Karangasem Paciran Lamongan Tahun Pelajaran 2020/2021

Pengaruh Keaktifan Interaksi Siswa dengan Guru dalam Pembelajaran terhadap Hasil Belajar PAI Siswa SMA Muhammadiyah 6 Karangasem Paciran Lamongan Tahun Pelajaran 2020/2021

Authors

  • Nashrudin Abdul Khair STAI Muhammadiyah Paciran, Lamongan

DOI:

https://doi.org/10.62750/staika.v7i1.97

Keywords:

Keaktifan belajar, hasil belajar ulangan harian, kelas XI MIA 3

Abstract

The researcher is interested in studying more deeply with the object of research all students of class XI mia 3 SMA Muhammadiyah 6 Paciran Lamongan. This researcher covers how active students are in class XI MIA 3, how are the daily test results and is there any effect of active student learning interactions on the results of PAI daily tests at SMA Muhammadiyah 6 Paciran. The research method used is a quantitative method. The research location is in SMA Muhammadiyah 6 Paciran Lamongan. with a research sample of 18 students of class XI MIA 3. data collection techniques in the form of questionnaires and documentation. Based on the results of the analysis of research data regarding the activeness of learning interactions on the learning outcomes of PAI daily test scores for students of class XI MIA 3 SMA Muhammadiyah 6 Paciran Lamongan. The results showed that there was a very significant correlation between student activity in learning and the daily test results of students at SMA MUhammadiyah 6 Krangasem. can be obtained product moment correlation with r count 0.976 > r table 0.46. it can be concluded that Ho is rejected and Ha is accepted, which means that it can be concluded that student learning activity has a positive and significant influence on the learning outcomes of PAI daily tests for class XI MIA 3 SMA Muhammadiyah 6 Paciran Lamongan.

References

Achmadi. 2011. Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Al-Rasyid dan Nizzar Samsul. 2003. Edisi Revisi Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis Filsafat Pendidikan Islam. Ciputat: Press

Arif, Armai. 2002. Pengantar dan Metode Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat

Arikunto Suharsimi Dr Prof. 2021. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. cet. III. Jakarta: PT Bumi Aksara

Baharuddin dan Esa Nur Wahyuni, 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jogjakarta: Aruzz

Daradjat, Zakiah. 2008.Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.

Dekdibud. 1985. Psikologi Umum Tingkat PGSMTP. Bandung: Pustaka Setia.

Depag RI. 1983. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Gramedia.

Mulyono, Abdurrohman. 1999. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta

Munarjdi. 2004. Ilmu Pendidikan Islam. Tulung Agung: PT. Bina Aksara

Nasution. 2003. Didaktik Azaz-Azaz Mengajar. Bandung: Jemmars

Sabri Ahmad. 2007. Strategi Belajar Mengajar Mikro Teaching. Ciputat: Quantum Teaching

Sardiman A.M, 1987. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers

Sardiman A.M, 2005. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Grafindo Persada

Siti Partini Suardiman. 1989. Psikologi Sosial. Yogyakarta: Studying

Slameto.2012. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta

Suharto, Bahar. 1979. Pendidikan dan Pengembangan Masyarakat. Jakarta: Depdikbud

Sujdana, Nana, 2002. Penelitian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sutari Imam Barnadib. Pengantar Ilmu Pendidikan Sistematis. Yogyakarta: Andi Offser

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain, 2000. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta

Downloads

Published

15-02-2024

How to Cite

Khair, N. A. . (2024). Pengaruh Keaktifan Interaksi Siswa dengan Guru dalam Pembelajaran terhadap Hasil Belajar PAI Siswa SMA Muhammadiyah 6 Karangasem Paciran Lamongan Tahun Pelajaran 2020/2021: Pengaruh Keaktifan Interaksi Siswa dengan Guru dalam Pembelajaran terhadap Hasil Belajar PAI Siswa SMA Muhammadiyah 6 Karangasem Paciran Lamongan Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Staika: Jurnal Penelitian Dan Pendidikan, 7(1), 21–32. https://doi.org/10.62750/staika.v7i1.97

Issue

Section

Article